Op het moment van publicatie is er een staking op het spoor van kracht en ligt het treinverkeer in heel Noord-Holland plat. Dit komt door een staking bij spoorbeheer ProRail. Voor mensen die dagelijks met de trein naar school of werk gaan is dat vervelend en kan in sommige gevallen zelfs geld kosten. Ook de Nederlandse Spoorwegen heeft vaak te maken met stakingen. Om deze reden heeft de NS een stakingsregeling waar reizigers aanspraak op kunnen maken.
Staking bij de NS
Het is niet de eerste keer dat het treinverkeer door een staking plat ligt en het zal ongetwijfeld ook niet de laatste keer zijn. Op het moment van schrijven rijden er in de hele Randstad geen treinen en ook in delen van de provincies Flevoland en Utrecht zijn sommige diensten uitgevallen. Medewerkers van verkeersleidingsposten in Alkmaar en Amsterdam hebben namelijk het werk neergelegd.
Vakbond FNV heeft een looneis van 13 procent bij ProRail neergelegd. Deze eis heeft te maken met het feit dat de vorige cao vlak voor de inflatiepiek is afgesloten. Medewerkers zijn van mening dat dit gecorrigeerd moet worden en daar is ProRail het niet mee eens. Om deze reden hebben de bovengenoemde medewerkers besloten om te gaan staken. Reizigers hebben recht op een vergoeding.
Foto: Instagram @ns_online
Â
Je hebt recht op een vergoeding
Veel mensen weten het niet en de NS gaat het ook niet aan de grote klok hangen, maar je hebt als reiziger recht op een stakingsvergoeding. Als er een staking bij de NS van kracht is, kun je volgens artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) aanspraak maken op een vergoeding. De stakingsregeling bestaat uit twee onderdelen:
- De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV)
- Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van € 25 per persoon per dag.
Wanneer heb je recht op een stakingsregeling?
Je hebt recht op een stakingsregeling als er een staking bij de NS van kracht is, maar alleen als het een georganiseerde staking is door NS personeel, waarbij vervoer met de trein van de Nederlandse Spoorwegen in zijn geheel niet mogelijk is. Als dat het geval is, kun je van de volgende opties gebruikmaken:
Je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging.
Je kunt dan vragen om een terugbetaling van een deel van je vervoersbewijs. Dit verzoek dien je in via dit formulier.
Je hebt meer dan 60 minuten vertraging.
Dan kun je een terugbetaling aanvragen voor je hele ticket. Dit doe je door een verzoek in te dienen via dit formulier.
Je reis is niet mogelijk, dus kies je voor vervangend vervoer.
Als je reis helemaal niet mogelijk is, dan kun je kiezen voor vervangend vervoer. Als je hier kosten voor maakt, kun je een tegemoetkoming krijgen van € 0,23 per kilometer, met een maximum van € 25,00 per dag. Dit geldt ook als je besluit om toch met eigen vervoer te gaan, zoals de auto. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.